četvrtak, srpnja 30, 2009

Otvoreno pismo Mujezinoviću: Hećini osobni interesi zakočili privatizaciju Aluminija

MOSTAR - Predsjednik Nadzornog odbora mostarskog Aluminija Željko Boras uputio je otvoreno pismo federalnom premijeru Mustafi Mujezinoviću u kojem stoji:


S Obzirom na niz polovičnih i neistinitih informacija koje se iz različitih krugova već dugo, a u posljednje vrijeme sve intenzivnije, odašilju javnosti, u svezi s Aluminijem d.d. Mostar, u prvom redu u pogledu procesa privatizacije naše tvrtke, obraćamo Vam se Otvorenim pismom u kojemu Vama i cjelokupnoj javnosti nudimo detaljan kronološki prikaz svih aktivnosti u postupku privatizacije Aluminija d.d. Mostar i trenutačno stanje u tom pogledu, s prijedlozima za daljnje postupanje.


Vlasnička struktura


- Rješenjem Višega suda u Mostaru od 8.8.1997. godine, Društveno poduzeće Aluminij Mostar, usklađujući svoju organizaciju sa Zakonom o poduzećima, izmijenilo je oblik organiziranja u društvo s ograničenom odgovornošću, s temeljnom glavnicom u iznosu od 73.902.814,00 DEM.


- Rješenjem istoga suda od 17.10.1997. godine, upisan je dodatno, pored ulagača Aluminij d.o.o., i ulagač TLM Šibenik, u iznosu od 15.813.000,00 DEM.


- Rješenjem istoga suda od 11.11.1997. godine, izmijenjen je prethodni oblik organiziranja u dioničko društvo, sa skraćenim nazivom Aluminij d.d. Mostar, s ukupnim iznosom, sredstava osnivača i svakoga ulagača, kako slijedi:


1. Aluminij d.o.o. Mostar (iznos od 73.902.814,00 DEM);
2. Tvornica TLM Šibenik (iznos od 15.813.000,00 DEM);
3. Aluminij d.o.o. Mostar – djelatnici/dioničari, prema popisu u prilogu (iznos od 97.394.716,00 DEM).


- Rješenjem istoga suda od 29.10.1998. godine, povećan je ulog TLM-a Šibenik za 3 milijuna DEM, tako da je tim rješenjem, osim dva prethodno navedena ulagača, ovoga puta TLM Šibenik naveden s iznosom od 18.813.000,00 DEM (ino kapital).


- Rješenjem Županijskoga/Kantonalnoga suda u Mostaru od 9.2.2005. godine, Aluminij d.d. Mostar upisan je s temeljnim kapitalom u ukupnom iznosu od 190.110.530,00 KM, dakle sa 190.110 običnih dionica, uz nominalnu vrijednost jedne dionice u iznosu od 1.000,00 KM.


- Sva kasnija rješenja istoga suda, u pogledu prednjih činjenica, istovjetna su, uz napomenu kako je posljednjim rješenjem toga suda, od 26.5.2009. godine, napravljena izmjena u smislu osoba ovlaštenih za zastupanje u pravnom prometu u zemlji i vanjskotrgovinskom poslovanju, sukladno najnovijim izmjenama upravljačke strukture, a u svezi s Odlukom Nadzornoga odbora Aluminija d.d. Mostar oko imenovanja novih direktora Društva.


- Imajući u vidu da spomenute registracije na sudu u Mostaru nitko do danas nije osporavao niti pobijao, a posebno imajući u vidu da je zakonski rok za podnošenje tužbe, kojom se može tražiti poništenje upisa u sudski registar, u trajanju od 2 godine, a ranije je bio u trajanju od 3 godine, jasno je kako je svako prednje navedeno sudsko rješenje o upisu Aluminija u sudski registar potpuno pravomoćno i sada bez ikakve mogućnosti za bilo kakva pobijanja ili osporavanja. Ovdje je značajno napomenuti da su svi podaci o upisu u sudski registar bili objavljeni i u Službenim novinama županije u Mostaru, a potpuno u skladu sa zakonskim odredbama.


- Zbog stalnih nesporazuma između Vlade FBiH i Aluminija d.d. Mostar u tom razdoblju (do 2005. godine), a na prijedlog Međunarodne zajednice, koja je predlagala arbitražu, u konačnici i nagodbu između Aluminija d.d. Mostar i Vlade FBiH, sačinjen je Prijedlog polaznih osnova za sporazum o rješavanju otvorenih pitanja između Vlade FBiH i Aluminija d.d. Mostar, i to dana 16.6.2005. godine.


Sporazum o privatizaciji


Tim Prijedlogom i kasnijim Sporazumom o rješavanju otvorenih pitanja između Vlade FBiH i Aluminija d.d. Mostar, od 8.11.2006. godine, između ostaloga regulirano je i uvezivanje staža svim djelatnicima, koji su bili na popisu Poduzeća 1991./1992. godine, s tim da će djelatnici mlađi od 50 godina života s toga popisa biti preuzeti od strane strateškoga partnera, ili će biti obeštećeni sukladno Zakonu. Dakle, iz te činjenice je kristalno jasno da je mogućnost preuzimanja djelatnika mlađih od 50 godina života izravno vezana za proces privatizacije odnosno za prednji sporazum između Vlade FBiH i Aluminija d.d. Mostar, iz čega se dalje nedvojbeno da zaključiti kako u slučaju neproduljenja prednjega sporazuma ne postoji nikakva obveza Aluminija d.d. Mostar o preuzimanju navedene kategorije djelatnika.


Posebno treba napomenuti kako je prednji prijedlog i sporazum, Skupština Aluminija d.d. Mostar usvojila 29.7.2005. godine, a isto tako mora se posebno istaknuti kako su obadva doma Parlamenta FBiH isto tako usvojila prednje dokumente, a ovih dana je potpuno evidentno da jedino Vlada FBiH, premda je potpisala Sporazum s Aluminijem d.d. Mostar, nije ispunila svoje obveze iz toga sporazuma, tako da isključivo zbog Vlade FBiH Sporazum i nije realiziran do danas.


Povjerenstvo djelovalo jedinstveno


Uz prethodnu stavku moramo posebno istaknuti kako je Vlada FBiH ustrojila Povjerenstvo za pripremu i prodaju 88 posto kapitala Aluminija d.d. Mostar, koje je imalo šest članova, od kojih su bila tri predstavnika Vlade FBiH, a tri predstavnika Aluminija d.d. Mostar, uz napomenu kako je Povjerenstvo mješovitoga nacionalnog sastava. Isto tako, valja napomenuti kako je Povjerenstvo od samoga početka jedinstveno djelovalo i istupalo i kako je održalo 35 sjednica, koje su sve snimane te kako je svoj posao završilo u samom početku.


Međutim, Vlada FBiH je, preko svojega resornog ministarstva, problem privatizacije Aluminija d.d. Mostar usložnjavala i problematizirala do neshvatljivih razina pa je u tom kontekstu postavljala problem upisa privatizacije u odgovarajuće registre i tražila mišljenje od Povjerenstva, premda u Vladi FBiH postoji Ured za zakonodavstvo, čija je to osnovna zadaća, ukoliko nekomu i treba mišljenje u tom pravcu, a koji Ured je na kraju i dao svoje pozitivno mišljenje.


Međutim, zbog inzistiranja resornoga ministarstva i Vlade FBiH na dobivanju toga mišljenja, nažalost, izgubilo se godinu i pol dana. Daljnji problem u privatizaciji Vlada FBiH je isticala saniranje deponije crvenoga mulja, a za što nije bilo nikakva valjanoga ni objektivnoga razloga, pošto je za tu sanaciju davno Institut Ruđer Bošković u Zagrebu, najrenomiraniji na ovim prostorima za te poslove, dao svoju pozitivnu ocjenu.


Problem struje


Nadalje, prvi problem koji je Vlada FBiH istaknula i kasnije permanentno navodila u procesu privatizacije Aluminija d.d. Mostar jest problem električne energije i stajalište Aluminija d.d. Mostar da se ova tvrtka opskrbljuje električnom energijom pod potpuno istim uvjetima kao i svi drugi veliki potrošači u ovoj zemlji, i to u skladu s važećim zakonskim propisima, nikako nije prihvaćala. Da je stajalište Aluminija d.d. Mostar potpuno ispravno i u tom pogledu, najbolji je pokazatelj činjenica i zaključak Parlamenta FBiH da se električnom energijom najprije moraju opskrbiti potrebe domaćih potrošača, i to pod istim uvjetima, pa tek onda izvoziti struju iz BiH.


U svim naprijed navedenim aktivnostima značajno je istaknuti i činjenicu kako je rješenjem, broj 03-19-457/07 od 17.9.2007. godine, Povjerenstva za vrijednosne papire FBiH Aluminij d.d. Mostar upisan u registar toga povjerenstva, s temeljnim kapitalom u iznosu od 190.110.000,00 KM.


Jednako tako, smatramo bitnim istaknuti kako je, jednom od posljednjih odluka Nadzornoga odbora Tvrtke, imenovana nova upravljačka struktura, tako da je novi direktor Društva gospodin Ivo Lasić. Dva izvršna direktora su također nova, a jedan izvršni direktor je iz ranijega saziva, ali isto tako ponovno imenovan.


Neutemeljeni prigovori


U pogledu Nadzornoga odbora želimo istaknuti kako su prigovori resornoga ministarstva za energetiku FBiH u posljednje vrijeme sve učestaliji, u smislu da Nadzorni odbor ove tvrtke nije utemeljen sukladno proceduri propisanoj Uredbom o vršenju ovlaštenja organa FBiH u gospodarskim društvima sa sudjelovanjem državnoga kapitala, i to poglavito u onolikom broju članova Nadzornoga odbora, koji odgovara razmjeri sudjelovanja državnoga kapitala u ukupnom kapitalu Aluminija d.d. Mostar, potpuno neutemeljeni, a što je sasvim razvidno ukoliko se baci i letimičan pogled na strukturu kapitala Aluminija d.d. Mostar iz razdoblja otprije 2005. godine, kada je sklopljen Sporazum s Vladom FBiH, kojim je predviđeno drukčije sudjelovanje državnoga kapitala, od onoga stvarnog i upisanog u sudski registar, a što je stvar dobre volje Aluminija d.d. Mostar i pristanka na nagodbu i potpisivanje Sporazuma s Vladom FBiH.


Konačno, želimo posebno istaknuti kako je Parlament FBiH, na sjednici Zastupničkoga doma od 21.4.2009. godine i na sjednici Doma naroda od 2.6.2009. godine, između ostalih zaključaka, donio i Zaključak broj 9, kojim Parlament FBiH nalaže Vladi FBiH okončanje procesa privatizacije gospodarskoga društva Aluminija d.d. Mostar, sukladno postojećem sporazumu, i to u roku od 30 dana, koji rok je istekao 2.7.2009. godine. Cjelokupna javnost je svjedokom kako se Vlada FBiH nije ni oglasila s bilo kakvim komentarom u pogledu toga obvezujućeg zaključka Parlamenta FBiH, a kamoli da bilo što uradi na ostvarenju Zaključka.


Hećo iz osobnih razloga prolongira privatizaciju


To, iz poznatih razloga, što u Vladi FBiH resorni ministar, gospodin Vahid Hećo, neprestance prolongira okončanje procesa privatizacije ove tvrtke, vjerojatno iz osobnih razloga, nezadovoljan ishodom raspisanoga međunarodnog natječaja, isti nije okončan ni do dan danas. Umjesto da privatizacija bude realizirana u vrlo kratkom vremenu, jer su svi uvjeti za to bili ispunjeni, odbačeno je ono što niti jedna tvrtka u ovoj državi nije ponudila.


Podsjećamo, ponuđeno je uvezivanje staža svim djelatnicima, isplata otpremnina za vrijeme dok nisu radili također svim djelatnicima, bez obzira na nacionalnu ili bilo kakovu drugu pripadnost, te 130 milijuna eura gotovine ovoj državi i još dodatnih 170 milijuna eura u daljnja ulaganja. Isti ministar, u svezi sa Sporazumom s Vladom FBiH, predlaže Vladi FBiH neproduljivanje Sporazuma i proglašenje postupka privatizacije neuspješnim. Takov prijedlog spomenutoga ministra jasno pokazuje tko je odgovoran za neuvezivanje staža djelatnicima Aluminija d.d. Mostar, za neisplaćivanje otpremnina svim djelatnicima i za neulaženje 300 milijuna eura gotovine u praznu državnu blagajnu.


Aluminij predložio riješenja



Zbog svega naprijed navedenoga smatramo kako pitanja koja se u posljednje vrijeme postavljaju iz sindikalnih krugova, u prvom redu, a i nekih drugih krugova s državnih razina, nisu valjano adresirana, jer Aluminij d.d. Mostar je upravo predložio rješenja koja bi zadovoljila sve djelatnike, a i državni interes. Međutim, nažalost svih nas dobronamjernih u ovoj državi, ispriječio se pojedinac sa, sada je to potpuno jasno, svojim osobnim interesima, na putu konačnoga ostvarenja ovoga postupka, čime je cjelokupan postupak privatizacije doveden u pitanje, premda još uvijek nije donesena službena odluka o prestanku važenja Sporazuma.

Na koncu, posebno napominjemo da za sve naprijed navedene činjenice ova tvrtka posjeduje urednu i valjanu dokumentaciju, kao što ju posjeduju i relevantna državna tijela te Županijski/Kantonalni sud u Mostaru, čiji su registri javne knjige, u koje svatko tko ima pravni interes, može u svako doba izvršiti uvid, tako da nismo smatrali nužnim u privitku Vam dostavljati tu dokumentaciju, a što možemo učiniti i dokumentaciju dostaviti u svakom trenutku cjelokupnoj javnosti, ukoliko za to bude iskazan interes.



Nek se Vlada izjasni o privatizaciji


Zbog svega naprijed navedenoga, polazeći od činjenice da se strani konzorcij, koji je na međunarodnom tenderu izabran kao najpovoljniji, službeno nije oglasio da odustaje od svoje ponude, nego to u ime njega po medijima neodgovorno rade neki dušebrižnici, smatramo i predlažemo Vladi FBiH da se najprije Vlada FBiH očituje o svojim obvezama navedenim u Sporazumu s Aluminijem d.d. Mostar, na način da Vlada FBiH izrazi svoju spremnost za konačnu realizaciju postupka privatizacije. S tim u svezi, mišljenja smo kako bi bilo profesionalno i krajnje poslovno tek nakon toga tražiti izjašnjenje od pobjednika na međunarodnom tenderu da se izjasni ostaje li kod svoje prvotne ponude, koja je trebala biti realizirana prije 2,5 godine. Zato smatramo kako bi Vlada FBiH trebala prolongirati postojeći sporazum s Aluminijem d.d. Mostar do rješenja ovih pitanja, stoji na kraju pisma predsjednika No Aluminija Željka Boras.


30.7.2009.
R.I. / Pincom.info